St Lucia 2e dag - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Familie Paauw - WaarBenJij.nu St Lucia 2e dag - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Familie Paauw - WaarBenJij.nu

St Lucia 2e dag

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Familie

12 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Mtubatuba

Dinsdag, 12 augustus 2014, St. Lucia 2e dag

“ Er is er een jarig hoera hoera……..”
We hebben de stoel van Christiaan versierd. Er wordt door het aanwezige personeel en door ons voor Christiaan gezongen. Ook hier weer een compleet ontbijt. We nemen het er goed van.
Om 10.00 uur start de boottocht op de rivier, spotten van nijlpaarden en krokodillen. Gisteren is er voor ons gereserveerd. We gaan kijken of we vanmiddag de zee op kunnen om walvissen te spotten. We lopen om 09.15 uur even binnen bij het reserveringsbureau. We kunnen, we moeten direct inschrijven, anders zijn er misschien geen plaatsen meer. Dat doen we direct. Alleen de tocht op de rivier duurt tot 12.00 uur. We moeten om 11.30 uur verzamelen voor de walvistocht. Men wacht tot wij terug zijn van de rivier wordt ons gegarandeerd. We zien voldoende nijlpaarden en krokodillen. Wat zijn het toch oerdieren, hoe zeg je dat.
We vertrekken om 12.15 uur voor de walvistocht. Eerst 75 minuten rijden naar Richard’s Bay. De plaats vanwaar de tocht op zee begint. De kapitein van de boot vertelt ons dat wij het vermoedelijk niet droog zullen houden. De zee is wilder, ruiger geworden dan tijdens de tocht van hedenochtend. En inderdaad, we zijn net de haven uit en hij heeft het gas er op gegooid of het zeewater komt met bakken op ons neer. Ondanks de goeie zeiljacks zijn we alle vier onmiddellijk kleddernat. Wilde zee, hoge golven, wind tegen en al snel tot op de huid kletsnat. Maar we zien wel walvissen. Yes!!!! Schitterend. Rustig zwemmend, springend, spuitend, geweldig. Ook al van die oerbeesten. Het zijn bultruggen. Zij komen in de winter vanuit Antarctica naar het Noorden naar de Indische oceaan om te paren. We proberen zo goed en zo kwaad als het gaat foto’s te nemen. Hartstikke lastig in zo’n hevig rollende en stampende boot. Je weet ook niet waar en wanneer de beasts boven komen. We hebben gelukkig wel wat kunnen vastleggen. Wat een avontuur. Dit vergeet Christiaan nooit meer, zo’n dertiende verjaardag. Wij ook niet hoor.
Kleddernat nog steeds en nu ook koud wordend stappen we in de minivan op weg naar huis. 75 minuten op elkaar geplakt. We zijn namelijk met z’n tienen.
Thuis gekomen het natte zooitje uit, douchen, warm worden, kopje thee, koffie of hot chocolate.
We zitten net en wel de ervaringen van deze dag nog eens op een rijtje te zetten of het licht valt uit. Pikkedonker, complete duisternis. ( Het zal tot 01.30 uur duren eer het licht weer aangaat) Het is inmiddels 19.30 uur. We gaan naar het restaurant van de Christiaans keuze, de Sushi bar in the mainstreet. Met een aggregaat gaat het horecaleven gewoon door. Na de maaltijd direct naar huis en naar bed. Het is nog steeds donker. Geen openbare straatverlichting, helemaal niets. Thuisgekomen treffen we bij elke deur een brandende kaars.
Fototoestellen kunnen niet opgeladen worden.
Het was een warme dag, 29 graden celcius, blue skies en toch kleddernat.